Ini Cara Kami Mengaji Bersama Anak Di Rumah

Artikel ini ditulis oleh En Khairul, salah seorang ibu bapa yang membeli Buku Juzuk Amma kami.

Bila anak dah masuk umur 7 tahun, biasalah kita mula mengajak anak mengaji bersama-sama. Umur ni pun kita dah kena suruh anak solat. Jadi boleh la dia hafal sikit-sikit surah-surah pendek.

Cabaran paling utama sekali ialah liatnya dia nak mengaji bersama. 

Yang kedua, nak pastikan dia jaga wuduk dia. Mula-mula kami berikan al-Quran kami je untuk dia baca. Masa tu fikir yang penting ajak je dulu anak mengaji sama. Nak tunggu ada buku sesuai, takut tak mula-mula.

Yang ketiga. Nak menjawab soalan dia. Surah ni pasal apa? Kenapa Allah letak nama surah ni Masa? Kenapa itu? kenapa ini? Buntu jugak la kami berdua. 😅

Sampai la jumpa buku ni. Buku ni nampak biasa je. Tapi banyak memudahkan kami. Anak nak baca pun mudah. Tulisan besar-besar. Design pun cantik. Ada terjemahan ayat dan asbabun nuzul.

Haa.. senang kami menjawab persoalan anak sulong kami ni. 

Kami bukan lah pandai sangat nak ajar anak mengaji. Dia dah belajar mengaji di sekolah agama dia. Cuma dengan buku Juzuk Amma ni dapat lah kami teman dia mengaji di rumah. 

#mengajiBersama